Strony wielojęzyczne a SEO

Wielojęzyczne strony internetowe można projektować na wiele sposobów. Nie wszystkie jednak są optymalne pod względem SEO. Niewłaściwie zaprojektowany serwis może znacznie obniżyć pozycje strony w wynikach wyszukiwania a także w niektórych przypadkach całkowicie ją z nich wykluczyć. W tym wpisie poruszmy najczęstsze błędy których należy się wystrzegać podczas wdrażania obsługi wielu języków. Opiszemy także rozwiązania jaki sami z powodzeniem stosujemy.

Metody podziału serwisu na wiele języków

W podziale serwisów na wersje językowe wykształciło się kilka standardów znajdujących swoje zastosowania w różnych typach stron takich jak: wizytówki, blogi, sklepy internetowe  czy serwisy www.

Podkatalog

Jest to najpopularniejsza metoda podziału wersji językowej. Model budowy linków oparty jest o podkatalogi językowe w adresie URL. Dla przykładu /pl/o-nas, /en/about-us.  Buduje to logiczną i uporządkowaną strukturę  portalu co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Język główny

W tym wariancie mamy także możliwość określenia języka głównego, taki język nie wymaga przejścia do podkatalogu tylko je dostępny bezpośrednio. Inne języki nadal pozostają  w swoich katalogach np. /o-nas, /en/about-us. Ustanowienie języka głównego jest szczególnie przydatne gdy dodajemy do istniejącej już strony dodatkowe języki. W takim wypadku pod starymi adresami pozostają istniejące już zakładki co eliminuje konieczność ustanowienia przekierowań 301, a co za tym idzie osłabienia ich pozycji.

Subdomena

Rozwiązanie to pozwala na tworzenie w ramach jednej domeny głównej odseparowanych od siebie serwisów. Takich jak pl.twojadomena.pl i en.twojadomena.pl. Sprawdza się to szczególnie dobrze gdy zależy nam na odseparowaniu od siebie serwisów w rożnych językach.  Język domyślny może zostać umieszczony w bezpośrednio domenie głównej np. twojadomena.pl.

Osobne domeny

Jest to podobny podział jak w przypadku subdomen z tą zmianą że zamiast subdomen wykorzystujemy wiele domen głównych np. twojadomena.pl i yourdmoain.com Takie rozwiązanie sprawdza się idealnie gdy prowadzimy równolegle kampanie w różnych językach. Całkowita separacja serwisów pozwala na efektywniejsze pozycjonowanie oraz prawidłowe rozdzielnie serwisów.

Zmiana języka bez zmiany adresu URL

Jest to coraz rzadszy błąd, jednak nadal spotykamy się z takimi rozwiązaniami. Z pozoru proste i skuteczne rozwiązanie kryje za sobą wiele problemów nie tylko w kontekście SEO ale także i użyteczności. W takim wypadku adresy poszczególnych zakładek w różnych wersjach językowych są identyczne, zmiana języka następuje poprzez zmienną php, js lub plik cookie. Dla przykładu twojadomena.pl/o-nas to wspólny adres zakładki „O nas” dla wersji polskiej, angielskiej, niemieckiej itd. Jakie problemy sprawia takie rozwiązanie?

Nieoptymalny adres URL

Pierwszą rzucającą się w oczy wadą w kontekście SEO są nieoptymalne linki do pozostałych języków  w wersji angielskiej bardziej pasuje adres /about-us niż /o-nas. Warto także wspomnieć że zawartość adresu URL ma istotny wpływ na pozycje strony.

Linkowanie do zasobów

W takim rozwiązaniu trudno jest klientom przesyłać i publikować zasoby w swoim języku gdyż różni użytkownicy pod tym samym adresem zobaczą inną treść. Odbiorcy będą musieli więc przy pierwszym wejściu na stronę samodzielnie zmienić język.

Chaos dla botów

Zmiana języka z zachowaniem adresu URL sprawia że boty wyszukiwarek indeksują pod danym adresem w zasadzie losową treść. Przy jednym skanowaniu „widzą” całą treść strony w języku polskim a przy następnym skanowaniu w niemieckich. Z perspektywy bota wygląda to tak jakby ktoś wymieniał całą treść witryny co kilka tygodni.

Brak znaczników językowych

Znacznie częstszym błędem jest brak właściwego oznaczania języka w kodzie html, nagłówkach http oraz mapie strony. To przede wszystkim na ich podstawie ustalany jest język konkretnej podstrony lub zasobu co umożliwia poprawne rozpoznawanie treści na Twojej stronie. Odpowiednia optymalizacja powinna dotyczyć także opisów tytułów obrazów.  Tak aby każdy zasób został zindeksowany w prawidłowym języku.

Znaczniki wersji językowych

Istotnym szczegółem jest także dodanie znaczników wskazujących adresy różnych wersji językowych aktualnej podstrony. Znacząco zwiększa to pozycje witryny w wynikach wyszukiwania a także poprawia przystępność witryny.

Znaczniki SEO

Każda z wersji językowej podstrony powinna mieć także dedykowane opisy i tytuły meta w adekwatnym języku pozwala to na optymalizacje

Najczęstsze błędy

Podczas wdrażania obsługi wersji językowych na stronie należy pamiętać o wielu aspektach. Nie trudno więc o błędy które mogą znacznie obniżyć pozycje witryny w wynikach wyszukiwania.

Duplikacja treści

Podczas prac nad wdrożeniem systemu wielojęzykowego nie trudno o duplikacje treści która negatywnie wpływa na pozycje witryny. Należy unikać więc takich sytuacji jak duplikacja stron języka głównego gdy są one dostępne pod dwoma adresami /o-nas i /pl/o-nas. Zduplikowana treść bardzo negatywnie wpływa na pozycje witryny w wynikach wyszukiwana i stanowi poważny błąd SEO.

Błędy 404

Wdrożenie obsługi wielojęzykowej oznacza często zmianę dotychczasowych adresów podstron. Należy pamiętać że w wyszukiwarkach oraz innych portalach nadal występują dotychczasowe linki. Aby wykonać poprawną migracje adresów wykonujemy przekierowania 301 które informują wyszukiwarkę że jest to stary adres oraz jaki jest aktualny.

Ubogie warianty językowe strony

Celem budowy wielojęzykowego serwisu jest umożliwienie klientom w różnych krajach dostępu do Twojej oferty.  Pod wariantami językowymi powinna więc kryć się ta sama treść tylko w innym języku. Niestety bardzo często spotykamy się z sytuacjami gdy pod inną wersją językową kryje się zupełnie inna, często znacznie uboższa treść.

Postawmy się w takiej sytuacji w roli użytkownika. Wchodzimy na rozbudowaną stronę w niezrozumiałym dla nas języku, przełączamy więc na swój język i naszym oczom ukazują się dwa skromne akapity tekstu.  Chcieliśmy zapoznać się z treścią którą chwile temu widzieliśmy a zamiast tego dostajemy zaledwie streszczanie, można odnieść wrażenie że użytkownicy z naszego kraju są dla firmy mało istotni.

Wybór odpowiedniej strategii i budowy serwisu

Jakie rozwiązanie jest najlepsze w Twoim przypadku? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi , dobór odpowiednich rozwiązań zależy od wielu czynników:

  • Projekt Obecnej lub przyszłej strony
  • Ilość treści
  • Twój CMS
  • Budżet
  • Grupa docelowa
  • Specyfikacja działalności

Oferujemy bezpłatną wycenę i przygotowanie propozycji dla Twojej firmy. Wystarczy że skontaktujesz się z nami mailowo lub poprzez formularz kontaktowy i opiszesz swój projekt uwzględniając wyżej wymienione cechy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *