Czym jest User Experience (UX)?

Klienci kupują wzrokiem – to określenie dotyczy zarówno produktów jak i usług. Dziś nie liczy się już tylko sama oferta ale także jej prezentacja. Dorze zaprojektowany serwis wywołuje u odwiedzających określne emocje które budują wizerunek marki oraz umożliwiają efektywną konwersje ruchu.

User Experience

Definicja

User Experience (UX) to termin określający wrażenie jakie towarzyszy użytkownikowi odwiedzającemu stronę. Mówiąc o serwisie zaprojektowanym pod kątem UX mamy na myśli produkt wywołujący pozytywne emocje u odwiedzających, zachęcając ich do dalszego przeglądania portalu.

Projektowanie interfejsów pod kątem UX skupia w sobie wiele dziedzin w tym: ergonomie, psychologie oraz sztukę. Projektant User Experience osoba potrafiąca umiejętnie łączyć ze sobą te dziedziny tworząc oryginalne i przyjazne użytkownikom produkty.  

Historia

Pierwsze prace nad doświadczeniem użytkowników rozpoczęto już w latach siedemdziesiątych, choć w tedy nie funkcjonowało jeszcze pojęcie User Experience. Przy tworzeniu nowego oprogramowania dla komputerów osobistych sprawdzano jego użyteczność wykonując badania z udziałem zwykłych ludzi. Pozwalało to tworzyć oprogramowanie przyjazne dla użytkowników.

Choć dziedzina ta jest znacznie starsza to sam termin User Experience funkcjonuje dopiero od 1993 roku. Kiedy Apple utworzyło stanowisko „Architekt User Experience”,  który okazała się jednym z najważniejszych cech produktów marki. Wzorując się na sukcesie Apple inne firmy również utworzyły podobne stanowiska.

Rozwój User Experience

Choć początki UX to toporne i „brzydkie” aplikacje to w czasach swej świetności były liderami UX. Z dzisiejszej perspektywy widać jak wielki podstęp poczyniliśmy w tej dziedzinie. Od systemów operujących na poleceniach tekstowych, przez pierwsze systemy oparte o interfejs graficzny aż po nowoczesne aplikacje zwracające szczególną uwagę na takie detale jak, kolory, krój czcionki, obramowania animacje oraz cienie.

Styl interfejsów aplikacji stale ewoluuje a trendy się zmienią kilkanaście lat temu w modzie były rozbudowane serwisy z dużą ilością interaktywnych elementów. Z czasem zauważono że istotna jest prostota i estetyczny wygląd, pojawiły się między innymi zaokrąglone narożniki okien. Potem nastała era minimalizmu: ograniczenie złożoności do absolutnego minimum, subtelne podkreślanie  interaktywnych elementów, spójna stylistyka całych systemów.

Serwisy internetowe

Żadna dziedzina IT nie kojarzy się tak z UX jak sektor portali internetowych, to one jako pierwsze odkrywają nowe trendy i to na nich mamy największe zróżnicowanie stylistyki. Wynika to ze względu na to że wdrażanie własnej stylistyki wymaga małych nakładów pracy a jednocześnie oferują pod tym względem duże możliwości dla deweloperów.

Szerokie spektrum stron internetowych sprawia że trudno się wyróżnić na tle innych zachowując przy tym przyjazny i intuicyjny User Interface (UI). Na świcie istnieją już miliony stron wykorzystujących najróżniejszą stylistykę. Nie można przy projektowaniu oryginalnego UI zapomnieć o tym aby był on także przyjazny dla użytkownika.

Projektowanie stron internetowych

Praca nad serwisem charakteryzujący się dobrym UX wymaga współpracy wielu specjalistów – projektantów UX, deweloperów, grafików oraz testerów. Każda z tych osób odgrywa istotną role w procesie projektowania portalu. Projektanci przygotują projekt witryny a także będą koordynować prace pozostałych specjalistów. Graficy przygotują projekt wizualny a także zadbają o odpowiednie grafiki. Deweloperzy na podstawie projektu i wizualizacji przygotują serwis zgodny z przyjęta specyfikacją. A testerzy, będący zwykłymi użytkownikami sprawdzą w praktyce jakie odczucia zapewnia nowy projekt.

Nowoczesny styl

Współczesny użytkownik Internetu oczekuje od serwisów internetowych nowoczesnego i przyjaznego designu. Stylistyka całego serwisu powinna więc być spójna. Użytkownicy świadomie nie dostrzegają wielu dobrze zrealizowanych elementów serwisu ale już nawet najmniejsze niedociągnięcie jest szybko wyłapywane.

Responsywność

Większość odwiedzających strony internetowe to użytkownicy mobilni. Dobree projekty muszą więc obejmować również urządzenia mobilne.  Strona internetowa powinna być zaprojektowana w sposób uniwersały zachowując swoją stylistykę i treść na wszystkich urządzeniach. Niewybaczalnym błędem jest „psucie się” strony na telefonach czy tabletach.

User Interface

Pomimo zróżnicowania stron pod względem stylistyki czy przeznaczania pewne elementy są spójne dla większości serwisów. Takie obiekty jak menu, ścieżka, nagłówek czy stopka powinny znajdować się na każdej stronie.  Chęć stworzenia unikalnego projektu może dawać pokusę zastąpienia standardowych elementów nowymi, oryginalnymi. Jednak uciekanie od zastosowania standardowych sprawdzonych rozwiązań wiąże się bezpośrednio utrudnianiem klientom nawigacji po serwisie.  Internauci nauczeni na innych serwisach standardowych sposobów nawigacji niechętnie spoglądają na stylistyczne wariacje na stronach. Należy pamiętać że użyteczność serwisu jest ważniejsza niż jego unikalność.

Monitorowanie skuteczności

Po czym uznajemy że serwis posiada dobry UX? Takiej wiedzy nie dają nam testy czy konsultacje ze specjalistami tylko analiza danych zebranych po uruchomieniu nowego serwisu. Standardowo w naszych realizacjach instalujemy narzędzia śledzące zachowanie użytkowników. Zebrane w ten sposób dane pozwalają nam określić czy projekt spełnia swoje założenie. Do zbieranych informacji należą:

  • Kraj użytkownika
  • Zakładki jakie odwiedził z zachowaniem ich kolejności
  • Czas spędzony na poszczególnych zakładkach
  • Użyte przez użytkownika linki i przyciski.

Konwersja

Miarą sukcesu pozycjonowania i promocji portalu jest ilość odwiedzin, a miarą sukcesu UX jest stopień konwersji. Jest to nic innego jak odsetek użytkowników odwiedzających serwis którzy zrealizowali cel serwisu. Celem serwisu w przypadku sklepu internetowego jest sprzedaż produktu a w przypadku strony  internetowej przejście do zakładki kontakt lub skorzystanie z formularza kontaktowego.

Korekta projektu

Żaden projekt nie jest idealny od początku, po jego ukończeniu wymaga swoistego „dotarcia.  Model założony teoretycznie i przetestowany w wąskiej grupie użytkowników musi przejść sprawdzian na dużej grupie prawdziwych klientów. To na podstawie analizy ich zachowania możemy określić czy projekt zapewnia oczekiwany przez nas stopień konwersji oraz na jakich etapach występuje najwięcej porzuceń strony. Te informacje pozwalają dopracować i zmodyfikować elementy które nie wywołują założonej reakcji.

Podsumowanie

Temat User Experience i powiązanych z nim tematów jest bardzo szeroki. Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia oraz omówienia wszystkich jego aspektów. Założenia projektu należy określić i omówić przed przystąpieniem do procesu projektowania. Wszystkim naszym klientom oferujemy darmową konsultacje swoich projektów pod kątem między innymi User Experience a także inny aspektów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *